V Základnej škole na Odborárskej ulici sa medzi školákov podarilo úspešne začleniť aj množstvo Rómov a integrovaných detí.

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Na základnej škole v Novom Meste nad Váhom bez väčších problémov zapájajú do vyučovania 56 žiakov rómskeho pôvodu, 18 integrovaných žiakov a 13 detí nultého ročníka.

Škola sa počas uplynulého školského roka zapojila do projektu Prined. Ten je určený najmä deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia. O deti sa tu stará odborný tím, priniesol sto percent žiakov zapojených do krúžkovej činnosti, znížený počet neprospievajúcich a povzbudzujúce výsledky vo výchovnej stránke.

Prospech žiakov sa zlepšil

Školu navštevujú aj žiaci z Trenčianskej ulice. Tá je v Novom Meste známa najvyšším percentom rómskej komunity. Nielen oni vyžadujú zvýšenú pozornosť špeciálnej psychologičky. „Stretávame sa s deťmi, ale tiež aj s ich rodičmi. Individuálne, ale aj skupinovo. Týka sa to najmä žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, nejde iba o Rómov,“ povedala špeciálna psychologička Mária Kačániová.

Cieľ pracovníkov je na prvý pohľad jednoduchý. Udržať deti čo najdlhšie v škole a umožniť im popoludňajšiu prípravu na nasledujúci deň. Práve tá je nevyhnutná pre zlepšenie prospechu. Ten sa v uplynulých mesiacoch výrazne zlepšil. „Krúžky sú trojhodinové. V prvej hodine žiakov pripravujeme na vyučovanie, v ďalších dvoch sa venujú krúžku,“ povedal riaditeľ školy Jaroslav Jeřábek. Školáci si mohli vybrať zo športovej, prírodovednej a spoločensko-vednej ponuky. Projekt priniesol škole aj výraznú materiálnu pomoc. „Okrem tradičných pomôcok na šport či varenie sme získali aj hygienické veci alebo pršiplášte. Pomôcky majú celkovú hodnotu viac ako tritisíc eur,“ uviedol riaditeľ.

Zamestnanci školy prilákali do aktivít aj najapatickejších žiakov. Najviac ich upútali športové a počítačové krúžky, ale aj varenie podľa anglickej kuchyne. Deviataci vo väčšine prípadov navštevovali krúžky s prípravou na vedomostný Monitor. „Každý náš žiak strávi v škole minimálne o 180 minút viac ako je povinné vyučovanie,“ podotkol Jeřábek. Žiakom s poruchami učenia a zo sociálne znevýhodneného prostredia dlhodobo pomáha špeciálna pedagogička Erika Zulová. „V nultom ročníku sme mali žiakov s autizmom, s poruchami pozornosti i Aspergerovým syndrómom,“ povedala.

Začleniť deti s postihom je jednoduchšie na prvom stupni, vo vyšších ročníkoch je situácia komplikovanejšia. „Snažíme sa, aby zaradenie detí do tried bolo bezproblémové. Nestalo sa nám, aby sme postihnuté deti museli preraďovať do iných kolektívov,“ dodala Zulová.

Do kolektívov zaraďujú aj najslabšie deti

Jedným z cieľov projektu je predchádzať neoprávnenému zaraďovaniu žiakov do systému špeciálnych škôl.

„Do špeciálnych škôl by sa mali prijímať iba deti s mentálnym postihnutím. Slabšie deti bez mentálneho postihnutia by takéto školy nemali navštevovať,“ pokračovala Zulová. Ani rómske deti, ktorú sú zanedbané, majú problém s učením i dochádzkou, nepatria do špeciálnej školy. Takéto riešenie bolo v minulosti pre rómskych rodičov jednoduchšie. „Snažíme sa, aby tieto deti neboli preraďované do špeciálnych škôl. Keď máme problém so záškoláctvom, navštevujeme rodiny,“ dodala Zulová.

Slabé deti sú medzi šikovnejšími, od ktorých môžu odpozorovať návyky, schopné rozvíjať svoj ďalší potenciál. Sociálnych pedagógov prijali aj rómske rodiny. „Snažia sa spolupracovať a pochopiť, že ich deti musia získať vzdelanie. S odmietaním spolupráce priamo počas rodinných návštev sme doteraz nemali problém,“ uviedla sociálna pedagogička Andrea Valenčíková.

Na Slovensku sa do PRINEDu zapojilo 100 základných a 50 materských škôl. Vytvorených bolo 250 nových pracovných miest pedagogických asistentov. Projekt je financovaný z európskych fondov. Končí sa 30. novembra, pokračovať v ňom chcú po prípadnom predĺžení aj naďalej. Z Trenčianskeho kraja sa do neho zapojila len Základná škola na Odborárskej ulici v Novom Meste nad Váhom.

 

ZDROJ : trencin.sme.sk

Vydané 10. 7. 2015 o 13:05
Autor: Martin Šimovec