Vydané 17.9.2014 o 16.45

Do škôl vďaka projektu na vzdelávanie rómskych detí nastúpilo 200 nových asistentov učiteľov a 450 špeciálnych a sociálnych pedagógov a školských psychológov.

Peter Pollák počas návštevy Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave.

Peter Pollák počas návštevy Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave. Foto: Pavol Machovič

Najrevolučnejšou aktivitou projektu zameraného na vzdelávanie rómskych detí PRINED (Projekt inkluzívnej edukácie) je personálne posilnenie škôl o špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov, školských psychológov a asistentov učiteľov.

Vďaka projektu, do ktorého sa na Slovensku zapojilo 100 základných a 50 materských škôl, v nich pribudlo 200 asistentov učiteľov a 450 ďalších špecialistov odborných tímov.

Počas návštevy Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave to povedal splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák. Škola je jednou z tých, ktoré sa do projektu zapojili.

Okrem posilnenia škôl o inkluzívne tímy sú ďalšími nosnými časťami projektu predškolské vzdelávanie detí a celodenný výchovný systém. Vďaka nemu nejde dieťa po vyučovaní hneď domov, ale pripravuje sa na ďalší vyučovací deň alebo sa zapája do rôznych krúžkov.

 Riaditeľka Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave Beáta Krajčovičová (vľavo) v debate s Petrom Pollákom.

Riaditeľka Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave Beáta Krajčovičová (vľavo) v debate s Petrom Pollákom. Foto: Pavol Machovič

Projekt PRINED spája podľa Polláka všetky dobré skúsenosti z doterajších aktivít vo vzdelávaní rómskych detí. Financovaný je z eurofondov, skončiť má v budúcom roku.

,,Po skončení by mohol vyústiť do systémových a legislatívnych opatrení, aby sme dokázali vychovávať z rómskych detí ľudí, ktorí sa uplatnia na pracovnom trhu, ktorí už nebudú tvoriť rómsky problém, ale budú tvoriť hodnoty tejto krajiny,“ povedal Pollák.

Peniaze na špecialistov inkluzívnych tímov podľa neho v školskom systéme sú, len ich treba presunúť zo špeciálnych škôl na bežné školy.

Vzdelávanie žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím v špeciálnych školách je podľa Polláka dvojnásobne drahšie, ako keby boli vzdelávaní v bežných školách.

Pollak v škole

Foto: Pavol Machovič

Významná je aj materiálna podpora, v rámci projektu školy získajú didaktický balíček v hodnote do 10-tisíc eur, ktorý bude obsahovať napríklad hudobné nástroje, záhradné náradie, kuchynské vybavenie, ale aj socializačný balíček či didaktické hračky.

Vybavenie základných a materských škôl pomôckami z didaktických balíčkov umožní skvalitniť vyučovací proces a činnosť záujmových útvarov a krúžkov.

Projekt, ktorý potrvá do novembra 2015, je financovaný prevažne z eurofondov z operačného programu Vzdelávanie. Náklady predstavujú takmer 16 miliónov eur.

Základná škola Maxima Gorkého v Trnave má podľa riaditeľky Beáty Krajčovičovej 383 žiakov, z toho je 27 percent rómskych a 20 percent zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Do projektu PRINED sa zapojilo najviac škôl z okresu Spišská Nová Ves, Michalovce, Svidník a Trebišov.

 

Zdroj : TRNAVSKÝ HLAS <http://www.trnavskyhlas.sk/c/14197-v-skolach-s-romskymi-detmi-pribudlo-650-pracovnych-miest.htm>.

Zverejnil : Ing. Matúš Radušovský