Projekt PRINED pomáha aj na Záhorí

  • Vytlačiť
Hodnotenie užívateľov:  / 3
StrašnýNajlepší 

Národný projekt PRINED realizuje Metodicko-pedagogické centrum na 100 základných a 50 materských školách, najmä v regiónoch, kde žijú početné rómske komunity. Takmer polovica škôl sú z Prešovského a Košického kraja. Do projektu sa však zapojili aj niektoré školy na západnom Slovensku, napríklad v Trenčianskom kraji je jedna základná škola a v Trnavskom štyri, dve sú v Dunajskej Strede, jedna priamo v Trnave. Projekt pomáha aj na Záhorí. Základná škola na ulici Strážnická 1 v Skalici je jedinou zapojenou zo širokého regiónu.

Okrem toho, že škola vyhovuje kritériu, podľa ktorého ju musí navštevovať minimálne 12% detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, pre zapojenie do projektu ich oslovila aj myšlienka budovania inkluzívnej školy. „Vedenie školy si uvedomuje, aké dôležité je vzdelanie pre každého a obzvlášť pre tie deti, ktoré pochádzajú so sociálne znevýhodneného prostredia. Zapojenie sa do tohto projektu bolo prirodzenou myšlienkou a vychádzala z presvedčenia, že škola by mala byť miestom pre všetky deti bez rozdielu príslušnosti k etnickej skupine, národnostnej menšine, kultúrnym zvyklostiam, či sociálnemu statusu,“ povedala zástupkyňa školy Dagmar Jůzková.

Pozitívne výsledky zaznamenali v škole vo všetkých sledovaných oblastiach edukačného procesu už v prvých mesiacoch. Za veľmi prínosné považujú v škole zavedenie celodenného výchovného systému, čo je jedna z hlavných aktivít projektu. Výsledky sa prejavili v celkovom zlepšení prospechu i znížení počtu vymeškaných hodín. Na popoludňajšom doučovaní a krúžkoch sa učitelia môžu venovať menšiemu počtu žiakov, uplatniť individuálne prístup a danosti žiakov a tak podnietiť tak ich záujem o činnosti, ktoré vedú k rozvoju ich osobnosti. „Na krúžku Rozvoj zručností či Prírodovedné praktikum sa okrem doučovania venujeme rozvoju fantázie, praktickým návykom a zodpovednosti, či opatrnosti a deti práca v krúžkoch baví,“ hovoria učiteľky Beáta Kubišová a Irena Kotásková.

„V krúžku Na Zemi sa nestratím, sa žiaci nielen pripravujú na jednotlivé predmety, ale aj pracujú na rôznych aktivitách, v ktorých lepšie spoznajú svet okolo nás a aj seba samých. Zdá sa mi, že táto činnosť s deťmi prispieva aj lepším vzťahom medzi nimi,“ pridáva svoje skúsenosti učiteľka Jana Kováčová.

Prínosom projektu je posilnenie škôl o inkluzívne tímy (asistent učiteľa, sociálny pedagóg, školský psychológ a špeciálny pedagóg). Podľa sociálnej pedagogičky Zuzana Balážovej, ktorá v škole pôsobí, je jedným z veľkých úspechov príbeh dvoch piatačiek. Do školy nechodili veľmi rady, čo sa odrazilo v množstve vymeškaných a neospravedlnených hodín. Jedna dokonca opakuje ročník. „Po úvodnom stretnutí sa začali intenzívne pripravovať na vyučovanie a prejavilo sa to v zlepšení prospechu. Na polroku ani jedna neprepadla zo žiadneho predmetu a mali veľmi dobré výsledky. Dievčatá sú v kolektíve otvorenejšie, komunikatívnejšie, do školy chodia rady a to je najdôležitejšie,“ dodala.

Národný projekt PRINED realizuje Metodicko-pedagogické centrum na 100 základných a 50 materských školách vo všetkých krajoch s výnimkou Bratislavského. Jeho cieľom je zavedenie inkluzívneho modelu vzdelávania v prostredí ZŠ a MŠ a prostredníctvom aktivít projektu, vytvorením a činnosťou inkluzívnych tímov odborníkov v školách i priamo v teréne predchádzať neoprávnenému zaraďovaniu žiakov do systému špeciálneho školstva. Cieľovou skupinou projektu sú pedagogickí a odborní zamestnanci, deti a žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia marginalizovaných rómskych komunít a rodičia týchto detí a žiakov. Projekt je spolufinancovaný z eurofondov, z Operačného programu Vzdelávanie. Náklady predstavujú takmer 16 miliónov eur. Viac informácií na www.prined.sk.

Kontakt pre média :

Ľuboslava Sedláková, 0905 510 578, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.