Do Národného projektu PRINED, ktorého cieľom je inkluzívny model vzdelávania, sa v septembri 2014 zapojila aj Základná škola Jaklovce. Pre úspešné zvládnutie tohto inovatívneho prístupu vzdelávania boli pedagogickí zamestnanci posilnení o novoprijatý pracovný tím zložený z pedagogických asistentov a odborných zamestnancov, ktorých celá činnosť je zahrnutá do celodenného výchovného programu zameraného na pomoc deťom z marginalizovaných rómskych komunít a deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia. Celodenný výchovný program zastrešuje individuálny prístup počas vyučovacieho procesu, monitorovanie a nastavenie stimulačných programov, formovanie hygienických a sociálnych návykov, popoludňajšiu prípravu na nasledujúci deň i stratégiu zapájania znevýhodnených detí do aktívneho spoločenského diania na škole.
Aby deti svoj voľný čas využívali zmysluplne, podstatnou zložkou celodenného výchovného programu je podpora záujmovej činnosti, realizácia rôznych voľnočasových aktivít a spoločenských akcií. Deti podľa svojich záľub navštevujú viaceré záujmové krúžky: Vševedko, Svetielko, Tanečný krúžok, Popoludnie s anglickou knihou, Nemčina hrou, Rybársky krúžok, Mladý prírodovedec, Športovo-turistický krúžok, Výtvarníček, Romalo jilo, Pustovníček, Športový krúžok, Varenie a stolovanie. Deti sa zapájajú do príprav rozhlasových relácií, ktoré potom samé odprezentujú v školskom rozhlase, aby si spoločne pripomenuli niektoré významné svetové a medzinárodné dni. Uskutočnili sme besedy so zaujímavými ľuďmi: Beseda so zdravotnou sestrou, Beseda s policajným psovodom, Beseda s misionármi františkánskeho rádu, na ktorých sa deti cez názorné ukážky dozvedeli mnohé prospešné a zaujímavé informácie.
Spoločne sme navštívili filmové predstavenie, bábkové predstavenie i výchovný koncert. Pravidelne navštevujeme školskú knižnicu, aby sme deťom vštepovali pozitívny postoj k čítaniu, ku knihám, prostredníctvom ktorých nachádzame svet bez hraníc, zábavu i poučenie. Niekoľko aktivít sme realizovali zážitkovou formou: Ďakujem, prosím, prepáč, Pravda a lož, Nikdy nezober drogu, Mám aj inú možnosť? alebo Pridám si kamaráta. Tu si deti pomocou hrania rolí v rôznych situáciách rozvíjali sociálne zručnosti – vyjadrenie pocitov, potrieb, vďaky, sympatie, uvedomenia si negatívnych dôsledkov neslušného správania sa i prevencie proti drogám, šikanovaniu i kyberšikanovaniu.
Zrealizovali sme tiež výcvikový program: Úspech je mať cieľ a ísť za ním zameraný na to, ako si správne stanoviť cieľ a ako ho dosiahnuť. Tvorivosť a zručnosť detí rozvíjame prostredníctvom tvorivých dielní – jesenné, vianočné, jarné, na ktoré sa deti vždy veľmi tešia. Vlastnoručnými výrobkami si tak skrášlia svoje triedy ale i vlastné izbičky. Tvorivosť detí sa naplno prejavila aj pri príprave na Helloween. Vyhotovili si strašidelné masky, vyzdobili všetky triedy a vyrezávanými tekvičkami vyzdobili i školský dvor. Organizovali sme aj celodenné akcie: Deň jabĺk, Deň Zeme, Deň detí, Karneval a Turistické preteky, počas ktorých si všetky deti zmerali svoje sily v rôznych zaujímavých súťažiach a spoločne sa zabavili. Veľmi vydarenou akciou bolo Popoludnie so starými rodičmi, kde deti súťažili v športových disciplínach so svojou starkou či starkým a vzájomne si pomáhali a dopĺňali sa.
V rámci projektu pracujeme aj v teréne. Pravidelne navštevujeme rómske rodiny detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a málo podnetného prostredia. Táto činnosť je dôležitá, spoznávame rodiny v jej prirodzenom prostredí, čo umožňuje pochopiť správanie a reakcie detí v školskom prostredí. Poslaním týchto návštev je nadviazanie bližšieho kontaktu s rodinnými príslušníkmi detí, motivovať ich na vytvorenie podporného rodinného prostredia, poukázať na dôležitosť pre pravidelnú školskú dochádzku, na dôležitosť vzdelania i rodičovskej pozície vo výchove a vzdelávaní detí.
Inkluzívny tím v ZŠ Jaklovce