Na Zvolenskom zámku sa dňa 18. júna 2015 slávnostne lúčili s predškolákmi z materskej školy Imatra vo Zvolene. Všetky odchádzajú do bežnej prvej triedy základnej školy a v škôlke veria, že sa im bude dariť.
Do materskej školy chodili aj deti zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP), z marginalizovaných rómskych komunít, ktoré vytipovali odborníci z inkluzívnych tímov priamo v teréne a pochádzajú z komunity žijúcej v časti Zvolena, Na Balkáne. „Pre ne a ich rodičov sme pripravili deň otvorených dverí, aby videli ako fungujeme. Ukázali sme, čo tu deti môžu získať, porozprávali sme sa s každou mamičkou,“ hovorí riaditeľka Mária Šalková. Hoci napokon neostali všetky deti, tie, ktoré začali materskú školy navštevovať sa počas školského roka výrazne zdokonalili.
Pokroky dokladujú aj výsledky testovania, ktoré vykonala špeciálna pedagogička inkluzívneho tímu. „Porovnali sme výsledky zo septembra a teraz, tie dopadli výrazne lepšie. Deti sú dobre pripravené na vstup do školy, v bežnej prváckej triede, nebudú mať problémy,“ myslí si pedagogická asistentka Zuzana Gondová, ktorá sa každému dieťaťu venovala podľa stimulačných programov. Tie zostavili odborníci z inkluzívnych tímov, individuálne pre každé dieťa na základe depistážnej diagnostiky tak, aby pracovalo a zlepšovalo sa práve v tých oblastiach, v ktorých zaostáva. „Každé dieťa je iné, každé zvláda nové vedomosti iným tempom a spôsobom a ja som vedela ako ku každému postupovať,“ hovorí Gondová. V začiatkoch bolo potrebné naučiť deti základné hygienické a sebaobslužné návyky, pretože ich nemali celkom osvojené a naučené. Postupne sa zlepšovali aj v správaní, vo vzťahoch ku kamarátom, stalo sa pre ne samozrejmé, pozdraviť sa, keď vojdú do triedy, poďakovať. „Pred zápisom som sa viac venovala predškolákom, pracovali sme na jemnej motorike, zlepšovali strihanie, písanie, aby vedeli napísať svoje meno, povedať adresu, poznali farby, počítali,“ opisuje.
Medzi predškolákmi je aj Nikolas Ďuriš, jeho mamička Beáta si zlepšenia syna pochvaľuje. „Bála som sa, že to nezvládne, ale som šťastná, že sa mu darí,“ hovorí. Vidí zmeny, zlepšil sa aj v správaní, začal byť smelší, sebavedomejší, pretože sa niečo naučil a vedel, že to vie. „Je veľmi dobré, ak začnú materskú školu navštevovať deti zo SZP vo veku troch, štyroch rokov. Ak prídu par mesiacov pred nástupom do prvého ročníka, je to už veľmi neskoro a veľa sa toho nestihne,“ konštatuje pani riaditeľka.
Národný projekt PRINED, do ktorého sa zapojili, považuje za veľmi dobrý. Jedným z jeho cieľov je, aby deti nekončili často zbytočne v špeciálnych školách, kam mnohé nepatria. Dostávali sa tam aj preto, lebo sa im doma nevenovali tak, aby nadobudli potrebné zručnosti a návyky. Prostredie školy bolo pre ne cudzie, často nerozumeli jazyku. Ak však dostanú potrebnú starostlivosť, tak ich v materskej škole pripravia tak, aby prechod do primárneho vzdelávania zvládli bez problémov.
Národný projekt PRINED realizuje Metodicko-pedagogické centrum na 100 základných a 50 materských školách vo všetkých krajoch s výnimkou Bratislavského. Jeho cieľom je zavedenie inkluzívneho modelu vzdelávania v prostredí ZŠ a MŠ a prostredníctvom aktivít projektu, vytvorením a činnosťou inkluzívnych tímov odborníkov v školách i priamo v teréne predchádzať neoprávnenému zaraďovaniu žiakov do systému špeciálneho školstva. Cieľovou skupinou projektu sú pedagogickí a odborní zamestnanci, deti a žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia marginalizovaných rómskych komunít a rodičia týchto detí a žiakov. Projekt je spolufinancovaný z eurofondov, z Operačného programu Vzdelávanie. Náklady predstavujú takmer 16 miliónov eur. Viac informácií na www.prined.sk.
Kontakt pre médiá – NP PRINED
Ľuboslava Sedláková, manažér publicity, +421 905 510 578, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.