Štatistika stránky

2120745
Dnes
Včera
Tento týžden
Minulý týždeň
Tento mesiac
Minulý mesiac
Spolu
157
346
2402
2117311
9772
9173
2120745

Tvoja IP: 13.59.34.87
Aktuálny čas: 2024-04-27 10:45:07
Meniny má : Jaroslav
Zajtra : Jarmila

Prihlasovací formulár

Vydané 23. 5. 2014 o 14:07

 

Pedagogickí pracovníci majú s deťmi pracovať pred nástupom do školy a so žiakmi základných škôl po vyučovaní.

Foto: ARCHÍV - TASR

 V špeciálnych školách chcú menej rómskych žiakov. Foto: ARCHÍV - TASR

PREŠOV. Rómski žiaci aj ďalšie deti z málo tvorivého prostredia by sa nemali neoprávnene dostávať do špeciálnych základných škôl, ich vzdelávanie by mali zvládať bežné základné školy. 

Dosiahnuť takýto stav má za cieľ pilotný projekt PRINED – projekt inkluzívnej edukácie, ktorý od septembra rozbieha v sto základných a 50 materských školách ministerstvo školstva.

Bude financovaný prevažne z eurofondov z operačného programu Vzdelávanie, do novembra 2015 sa na ňom preinvestuje takmer 16 miliónov eur. 

Splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák uviedol, že tento projekt vychádza z rómskej reformy. Do projektu budú zapojené aj metodicko-pedagogické centrá.

Za jeho priority považuje to, že sa bude s deťmi pracovať ešte pred nástupom do školy a so žiakmi základných škôl po vyučovaní. 

Za kľúčovú aktivitu projektu považuje elimináciu neoprávneného zaraďovania rómskych detí do špeciálnych základných škôl, respektíve posilnenie základnej školy tak, aby bola pripravená vychovávať a vzdelávať akékoľvek dieťa, teda aj z rómskej osady.

Projekt dnes predstavil v Prešove jeho manažér Peter Dolíhal, ktorý uviedol, že vďaka projektu sa vytvoria inkluzívne tímy, ktoré budú tvoriť pedagogickí zamestnanci a odborníci, medzi ktorými budú mať zastúpenie psychológ, špeciálny pedagóg, logopéd, rómsky asistent. 

Tieto tímy budú pôsobiť v školách aj v teréne a budú pracovať aj s deťmi, ktoré nenavštevujú materskú školu a majú rok pred nástupom do školy. 

 

Preplnené školy nezapoja 

Dolíhal uviedol, že do projektu sa môžu zapojiť iba školy, kde nie je dvojzmenná prevádzka, lebo významnou aktivitou bude zavedenie celodenného výchovného systému v školách.  

Počas troch hodín denne po vyučovaní budú mať žiaci v programe zahrnutú záujmovú činnosť aj hodinovú príprava na vyučovanie.

Kritériom výberu základných škôl je, aby ich navštevovalo minimálne dvanásť a maximálne 70 percent žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, v prípade materských škôl je to minimálne päť žiakov z takéhoto prostredia. Dve tretiny škôl zaradených do projektu bude z Prešovského a Košického kraja. 

 

Zamestnajú 250 ľudí 

Projekt prinesie aj nové pracovné miesta. Pôjde o pozície pedagogický asistent. 

Tých by malo pribudnúť dvesto pre základné a 50 pre materské školy. Ich úlohou bude pomáhať učiteľom a dosiahnuť užšiu spoluprácu školy s rodinami detí. Pracovná zmluva bude uzavretá iba na jeden školský rok 2014/2015.

Z projektových peňazí pôjde na školy aj materiálna podpora vo forme didaktických balíčkov v hodnote 10-tisíc eur. Tie budú obsahovať hudobné nástroje, záhradné náradie, kuchynské vybavenie, ale aj socializačný balíček a didaktické hračky.

Dolíhal verí, že sa im aj v novom programovacom období podarí získať financie na podporu projektu a ten bude môcť pokračovať a rozšíriť sa aj na ďalšie školy. 

 

ZDROJ : romova.sme.sk < http://romovia.sme.sk/c/7212743/do-specialnych-skol-by-malo-ist-menej-romskych-deti.html >.

 Zverejnil : Ing. Matúš Radušovský

Joomla Templates - by Joomlage.com